سلامی گرم به همه خوانندگان وبلاگ.
پیش از هر چیز از حسن نظر شما عزیزان کمال تشکر را دارم.

تمام نظرات شما را می‌خوانم. تا اسفند ماه به تک‌تک آن‌ها پاسخ دادم. در این فاصله نیز نظرات را می‌خواندم اما پاسخ نمی‌دادم چرا که قریب به اتفاق آن‌ها کامنت‌های خصوصی و اکثراً با پرسش‌هایی مشابه درباره چگونگی آموختن زبان آلمانی هستم. عزیزان، نظرات شما باعث دلگرمی و بهبود کار من می‌گردد. اما دیگر یارای پاسخ‌گویی به تک‌تک کامنت‌های خصوصی شما را با ایمیل شخصی ندارم.

تقاضا دارم کامنت‌های خود را به صورت عمومی مطرح کنید. در این صورت همانطور که من دانسته‌هایم را در اختیارتان می‌گذارم، شما نیز حداقل پرسش‌های‌تان را برای همگان مطرح می‌کنید. اکثر سؤالات شما مشابه هستند. پس با مطرح کردن آن اجازه دهید دیگران نیز آن را بخوانند و در تصمیم‌گیری‌های خود بهتر عمل کنند. من هم مجبور به پاسخ تک به تک شما همراهان نیستم.

لطفاً سؤالات و نظرات خود را به شکل خصوصی نفرستید. من نیز تصمیم دارم کامنت‌های خصوصی شما را با حفظ حریم شخصی‌تان منتشر کنم.

برخی از پرسش‌هایی که زیاد مطرح می‌شوند را در اینجا پاسخ داده‌ام.

اسم من را پرسیدید؟

چطوری شروع به خواندن آلمانی کنید؟

چگونه خود خوان آلمانی را بیاموزید (به ویژه تا پایان سطح ب۱)؟

شهرستان هستید و دسترسی به کلاس‌های آموزشی ندارید؟


اسم من را پرسیدید؟

پاسخ: Sternschnuppe!


چطوری شروع به خواندن آلمانی کنید؟

پاسخ: به مطلب چگونه آلمانی بیاموزیم رجوع کنید.


چگونه خود خوان آلمانی را بیاموزید (به ویژه تا پایان سطح ب۱)؟

پاسخ: همانطور که در اکثر پیام‌های خصوصی گفته‌ام، اگر ریاضی را از اول ابتدایی تا پایان دبیرستان می‌توانید خود خوان و بدون معلّم یاد بگیرید، می‌توانید آلمانی را نیز خودخوان تا پایان سطح ب۱ بیاموزید. البته که کار نشدنی نیست اما به همین سختی است!

گوش دادن به فایل‌های صوتی و دروس دویچه وله مثل Deutsch, warum nicht  می‌تواند به شما کمک کند.

خودخوان‌ها قطعاً به سؤالات فراوانی بر خواهند خورد، به خصوص از لحاظ گرامری! چرا اینجا اینطوری شد؟ چرا این جوری می‌گن؟ چرا اونجا عین همین رو اونطوری گفت ولی اینجا این تغییر رو داده؟ ای بابا، این آلمانی‌ها چرا برعکس همه دنیا می‌گن اینو؟ و ... ! پاسخ این سؤالات فقط از عهده یک معلم خوب بر می‌آید. اوست که با دانش خود می‌تواند علّت را برای‌تان به خوبی توضیح دهد و در جایی که علّت خاصّی وجود ندارد نیز حتی با این عبارت که «چون آلمانی‌ها این طوری می‌گویند.» شما را قانع کند. پاسخی که اگر زبان یک معلم خوب بیان نشود، قطعاً پاسخی غیر قابل قبول خواهد بود اما از زبان فردی که به تخصص او ایمان دارید، یک پاسخ کامل و کافی است.

بهترین توصیه‌ای که می‌توانم در خواندن آلمانی به شما بکنم این است که عمیق بخوانید و درگیر شوید. حفظ نکنید! متن کتابی را که می‌خوانید موشکافانه بخوانید. معنی لغت به لغت آن را بیابید. تحلیل کنید. دقت کنید به هر فعلی و ملزوماتش از جمله داتیو و آکوزاتیو و ... . لازم نیست به اندازه چند برابر کتاب‌تان معنی لغت و نکته گرامری و اطصلاح یادداشت کنید. آن لغات و نکات را در همان متن به خاطر بسپارید. اینگونه حافظه تصویر‌ی‌تان هم به کمک‌تان می‌آید و به جای به یاد آوردن یک اصطلاح یا نکته از لابلای یادداشت‌های‌تان، آن صفحه کتاب در ذهن‌تان تداعی می‌گردد.

این شیوه در کلاس‌های درسی استفاده نمی‌شود و بارها گفته می‌شود سطحی متن را بخوانید و لازم نیست معنی تمام لغات را در کلاس بدانید اما برای کسانی که خودخوان می‌خوانند یا بعداً می‌خواهند درس را مرور کنند، این شیوه‌ای است که انقلاب می‌کند در آموزش شما. مهم نیست چند درس خوانده باشید. در کتاب‌های آموزش آلمانی همیشه اصطلاحات و عباراتی وجود دارد که درس داده نشده اما در متون می‌آید تا بعداً به آن پرداخته شود. آن‌هایی که با این اطصلاحات و گرامرها درگیر می‌شوند، با خواندن چند درس، چیزی آموخته‌اند که دیگران با خواندن چند بار کتاب تا آخر نیاموخته‌اند.

اعتراف می‌کنم من تقریباً هیچ‌گاه تمرین‌های کلاس‌های درسی را انجام ندادم و هیچ‌گاه برای امتحان تمام مطالب را نتوانستم بخوانم و حتی چندین معلّم پیش از امتحان گفته بودند که وضع من معلوم است اما من در شیوه‌ای که داشتم تغییری ندادم و هربار که امتحانی شبیخون گونه و بدون اطلاع یا امتحانی کاملاً کلاسیک و با اطلاع قبلی و معلوم بودن دروس گرفته می‌شد، جزء بالاترین نمرات بودم. البته ناگفته نماند، عدم انجام تمرین‌ها و ... دلالت بر عدم فعالیّت من در آلمانی نمی‌کرد. من روزانه با دوستان آلمانی‌ام زیاد صحبت می‌کنم. نامه می‌نویسم. اخبار میخوانم. مطالب علمی را پیگیری می‌کنم. در شبکه‌های اجتماعی فعّالانه شرکت می‌کنم و کامنت می‌گذارم و بخث می‌کنم. مطالب جذّاب را برای خودم ترجمه می‌کنم و گاهی هم در وب‌سایت‌هایی که دارم یا شبکه‌های اجتماعی‌ای که عضو هستم، منتشر می‌کنم.

به هر حال توصیه من این است: با زبان آلمانی درگیر شوید و دنبال پاسخ سؤالات‌تان باشید.


شهرستان هستید و دسترسی به کلاس‌های آموزشی ندارید؟

پاسخ: احتمالاً می‌توانید معلّم خصوصی پیدا کنید یا وقت بگذارید و حداقل یک یا دو روز در هفته (حداقل دو جلسه در هفته) به شهری که در آن می‌توانید معلّم خصوصی یا کلاسی خوب را بیابید بروید. باور کنید برای یاد گرفتن آلمانی باید وقت برای آن در نظر بگیرید و حتی سایر کارهای‌تان در اولویت دوّم قرار بگیرد. باور کنید باید هزینه کنید. می‌توانید با تلاش بیشتر خود، در هزینه‌ها تعدیل کنید. اما یاد گرفتن آلمانی به صورت تفنّنی و در اوقات فراغت، نتیجه‌اش رفوزه شدن و سرخوردگی از یادگیری این زبان زیباست. همچون شاگرد تنبل‌هایی که کلاس اول ابتدایی ریاضی را می‌افتند. هرگاه آنقدر انگیزه داشتید که موانع را به خاطر یادگیری این زبان کنار بگذارید، نتیجه خواهید گرفت.


لطفاً سؤالات و نظرات خود را به شکل خصوصی نفرستید. من نیز تصمیم دارم کامنت‌های خصوصی شما را با حفظ حریم شخصی‌تان منتشر کنم.